به نقل از صحت خبر، روزنامه جوان به این نکته اشاره کرده است که در اکثر مسیرهای شهری و بینشهری، چالهها و دستاندازها به طور مداوم جان شهروندان را به خطر میاندازند و علاوه بر هزینههای مالی سنگین، تصادفات مرگبار را رقم میزنند.
آزادراهی پر از چاله و خطر
اگر به آزادراه امیرکبیر از قم به اصفهان سفر کنید، عمق این ناامنی را به وضوح حس خواهید کرد. رانندگان در میان سر و صدا و نارضایتی، چرخهای خودروهایشان را از میان حفرههای فراوان عبور میدهند. مسیر به طور کامل پر از دستانداز و چالههایی است که به سادگی میتواند سیستم تعلیق خودروها را آسیبپذیر کند. اما از آنجا که افراد به مقامات مربوطه دسترسی ندارند، تنها راه اعتراض آنها همان خشم و گلایههایی است که در سکوت شب در آزادراه گم میشود. این مورد تنها یکی از بسیاری از مسیرهای خطرناک در کشور است که به جای تسهیل عبور و مرور، به تهدیدی برای جان و اموال مردم تبدیل شده است.
مسئولیتهای فراموش شده
مقدار قابل توجهی از سوانح رانندگی و خسارتهای ناشی از آن بر عهده شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی است، ولی در عمل پیگیری حقوقی این خسارتها برای شهروندان تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل، خودروها دچار آسیب میشوند و جانهای بسیاری به خاطر بیتوجهی از دست میروند، بدون اینکه نهادی در این زمینه پاسخگو باشد.
این مشکل حتی در تهران، پایتخت، نیز وجود دارد. فقط کافیست در یکی از بزرگراههای اصلی رانندگی کنید تا شاهد صحنهای تکراری باشید؛ خودروها ناگهان مسیر خود را تغییر میدهند تا از افتادن در چالهای عمیق جلوگیری کنند، اما همین واکنش میتواند منجر به حوادث جدی شود.
ناامنی ناشی از نقص مهندسی آسفالت
عدم رعایت اصول فنی در ترمیم معابر شهری، یک مشکل کلیدی دیگر است. به دلیل سرقتهای متداوم دریچههای فاضلاب، شرکت آب و فاضلاب در بسیاری از نقاط به استفاده از دریچههای سیمانی یا آسفالت روی آورده است، اما این کار بدون نظارت درست مهندسی انجام میشود؛ نتیجه آن بروز تپههای کوچک آسفالتی است که به عنوان موانع خطرناک درمیان خیابانها خود را نمایان میکنند. در چنین شرایطی، کنترل خودرو به ویژه برای موتورسواران به شدت دشوار میشود و حتی یک انحراف کوچک میتواند به تصادف، آسیب یا مرگ منجر گردد. این عدم مدیریت به هزینه میلیاردی و جانهای بیشماری ختم خواهد شد.
مرمت معابر: راهحلی موقت
معمولا مرمت معابر شهری با روش «لکهگیری» انجام میشود، اما این روش، تنها یک اقدام موقتی است. در بزرگراهها به دلیل سرعت بالا، لکهگیری به طور طبیعی سریع و سطحی انجام میشود. در خیابانهای درونشهری هم که سرعت کمتر است، ممکن است ترمیم یک چاله چندین ماه طول بکشد. در این مدت، چندین خودرو آسیب میبینند و هزینههای سنگینی بر دوش شهروندان گذاشته میشود.
خطر در روزهای بارانی
در حالی که در شرایط خشکسالی قرار داریم، بارش باران وضعیت را تشدید میکند. آب باران چالهها را میپوشاند و رانندگانی که مسیر را نمیشناسند، ناگهان با ضربه شدیدی مواجه میشوند. در بزرگراه آزادگان، موارد متعددی از افتادن خودروها در چالههای پرآب و از دست دادن کنترل خودرو و برخورد با گاردریل یا سایر خودروها وجود دارد.
لزوم مسئولیتپذیری
حفاظت از جان کاربران جاده، یک الزام قانونی است و باید مورد توجه نهادها قرار گیرد. شهرداریها و وزارت راه باید با نظارت دائمی، ترمیم دقیق و پاسخگویی شفاف از بروز چنین حوادث قابل پیشگیری جلوگیری کنند. شاید چالهها کوچک به نظر بیایند، اما زمانی که مسئولیتها نادیده گرفته میشوند، همین چالههای کوچک ممکن است به مشکلی بزرگ و مهلک برای شهر تبدیل شوند.
17302