“`html
بر اساس گزارش صحت خبر در روزنامه همشهری، سازمان حمایت از مصرفکنندگان اعلام کرده که شرکتهای هواپیمایی از هرگونه افزایش قیمت بلیت منع شدهاند و ملزم به دریافت مجوز هستند. این در حالی است که بخشهای مرتبط در صنعت هواپیمایی خاطرنشان کردهاند که بر اساس حکمی که دیوان عدالت اداری در سال گذشته صادر کرده، این شرکتها مجاز به تعیین قیمتها به صورت مستقل هستند و دخالت دولت در تعیین قیمتها غیرمجاز شمرده میشود.
انجمن شرکتهای هواپیمایی همچنین به شرایط اقتصادی و مسائل امنیتی در کشور در شش ماهه اول سال اشاره کرده است که باعث کاهش ۱۹ درصدی تعداد مسافران نسبت به سال گذشته شده است. دیگر عوامل مؤثر در این افزایش قیمت شامل فعال شدن مکانیسم ماشه، تشدید تحریمها و قیمت بالای ارز بوده که تأمین قطعات و موتورهای هواپیما را با هزینههای بیشتری روبرو کرده است.
با این حال، بررسی قیمتها در سایتهای فروش بلیت نشاندهنده افزایش قیمتهای مسیرهای پرتردد است.
به همین منظور، در میزگرد تلویزیون همشهری به بررسی علل افزایش قیمت بلیت هواپیما پرداختیم.
نقش واسطهها در افزایش قیمت بلیت
مازیار شهمیری، یکی از اعضای هیأت رئیسه انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، اظهار میدارد: یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما در کشور ما، شبکه توزیع ناعادلانه است. حتی اگر شرکتهای هواپیمایی قیمتهای مصوب را رعایت کنند، بلیتها در نهایت با قیمتهای بسیار بالاتری به مسافران عرضه میشود چرا که چندین واسطه بین مسافران و شرکتهای هواپیمایی وجود دارد. اکنون در ایران، بلیتهای پروازها به صورت سیستماتیک به فروش نمیرسند و بسیاری از آنها به صورت چارتر به چند شرکت داده میشوند، لذا مسافران ناچار هستند بلیت را با قیمتهای بالاتر از واسطهها خریداری کنند. شرکتهای هواپیمایی با عرضه بلیتهای چارتری در گرانی بلیتها دخیل هستند. پیشتر، سازمان هواپیمایی کشوری بلیتهای سیستمی را تعریف کرده بود که دارای قیمتهای مشخصی بودند. اما اکنون پروازهای چارتری مشکلات بسیاری به وجود آورده است و حتی بلیتهای پروازهای سیستمی نیز به شیوه چارتر به فروش میرسند که اصلیترین شکایت مردم نیز از این نوع فروش است.
این افزایش قیمت بلیت ضرورت دارد
علیرضا منظری، مدیر یکی از شرکتهای هواپیمایی، بر این باور است که هزینه تمامشده یک ساعت پرواز در ایران شامل خدمات پروازی، سوخت، غذای پرواز، تردد در فرودگاه و سایر هزینهها به طور میانگین بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است. هزینههای مرتبط با بخش فنی هواپیما به نرخ ارز وابسته است، زیرا قطعات هواپیما به صورت وارداتی تأمین میشود. حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل هزینههای یک شرکت هواپیمایی به هزینههای فنی و نگهداری تعلق دارد. یکی از مشکلات دیگر مربوط به سن بالای هواپیماهای ایران است که هزینه نگهداری آنها را افزایش داده است. به دلیل هزینههای بالا، شرکتهای هواپیمایی نمیتوانند برای سرمایهگذاری اقدام کنند و تمام منابع خود را صرف هزینههای جاری مینمایند. پروازهای چارتری در همه کشورها وجود دارند و به معنای فروش گروهی بلیتهای یک پرواز خاص است. به دلیل مشکل نقدینگی، شرکتهای هواپیمایی در ایران ناچار به پیشفروش بلیتهای خود به صورت چارتری هستند و مثلاً ظرفیت پرواز خود را برای شش ماه به چارترکنندگان واگذار میکنند.
17302
“`