“`html
بر اساس گزارشی از صحت خبر، محمد جمالیان که بهعنوان نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی به بندرعباس اعزام شده، درباره وضعیت فعلی مصدومان سانحه بند شهید رجایی اظهار کرد: اکنون در بندرعباس هستم. در صبح امروز به بررسی بیمارستانها پرداخته و خوشبختانه شرایط درمانی بسیار رضایتبخش بود. گفتوگو با مصدومان نشان داد که همگی درصد بالایی از رضایت را دارند و لازم است از رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، وزیر بهداشت و معاون درمان ایشان صمیمانه تشکر کنم.
به نقل از ایلنا، او افزود: از شب گذشته تا به امروز، ۱،۲۴۱ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدهاند که از این تعداد، ۹۹۴ نفر ترخیص و ۲۴۰ نفر در حال حاضر بستری هستند. در میان این ۲۴۰ نفر، ۳۷ نفر در بخش مراقبتهای ویژه قرار دارند، ۵ نفر دارای سوختگیهای جدی هستند و ۶ نفر به بیمارستانهای دیگر انتقال یافتهاند.
این نماینده مجلس اعلام کرد: تعداد فوتیها در بیمارستان به ۴ نفر رسیده است.
در مورد تعداد جانباختگان، وی بیان کرد: از بخش پزشکی قانونی بازدید به عمل آوردیم و تا به امروز، ۳۶ مورد فوتی گزارش شده است. از این تعداد، ۱۸ نفر قابل شناسایی بودند و بقیه به سبب سوختگی شدید امکان شناسایی ندارند و نیاز به آزمایش دیانای دارند.
جمالیان ادامه داد: آقای کولیوند از هلال احمر در صحنه حادثه حضور داشتند و تیم اورژانس همچنان در محل به کار خود ادامه میدهد. آتش تقریباً تحت کنترل درآمده و مراحل نهایی اطفای حریق در حال انجام است. احتمال دارد پس از پایان اطفای حریق، تعدادی پیکر در بین کانکسها و کانتینرها پیدا شود.
این عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد مفقودان گفت: وضعیت مفقودان مشخص نیست، زیرا برخی از اجساد بهدلیل شدت سوختگی قابل شناسایی نمیباشند و ممکن است تعدادی از مفقودان جزء همین افراد باشند. به پزشکی قانونی رفتم و برخی اجساد به قدری سوخته بودند که تنها از طریق آزمایش دیانای قابل شناسایی هستند.
او در پاسخ به اینکه آیا خانوادهها برای پیگیری مفقودین مراجعه کردهاند، خاطرنشان کرد: بله، در زمان حضور ما مراجعهکنندگان وجود داشتند و احتمال میرود جزو اجساد مجهولالهویه باشند که نیاز است کمی صبر کنند تا تستهای دیانای انجام شود و شناسایی صورت بگیرد.
جمالیان در پاسخ به وضعیت بیماران وخیم گفت: ۵ نفر با سوختگی شدید در وضعیت نامناسبی قرار دارند و احتمال وخامت حال آنها وجود دارد. اما اکثریت بیماران در وضعیت خوبی هستند. از دیشب ۱۲۶ عمل جراحی صورت گرفته و در میان مصدومان بستری در بخش مراقبتهای ویژه، خطر وخامت حال و مرگ و میر وجود دارد.
این نماینده درباره موارد اعزامی افزود: شش نفر به شیراز منتقل شدهاند، ولی تا کنون هیچ مصدومی به تهران اعزام نشده است. از نظر تجهیزات پزشکی و دارو، وضعیت بسیار خوب و آرامش حاکم در مراکز درمانی مشهود است. کادر درمان مشغول انجام وظایف خود هستند و هیچ گونه کمبودی احساس نمیشود. از گفتگو با کادر درمان و بیماران، رضایت بالای آنها مشخص شد و خدمات امدادرسانی هم رضایتبخش بوده است.
جمالیان درباره کیفیت هوای منطقه بهخاطر گازهای ناشی از انفجار گفت: در منطقه اسکله نیز که حاضر بودیم، ماسکهایی برای جلوگیری از آسیب به افراد توزیع میشد، اما اگر کسی سابقه بیماریهای ریوی نداشته باشد، بهراحتی میتواند این شرایط را تحمل کند.
رئیس مجلس، محمد باقر قالیباف، در جلسهی امروز مجلس شورای اسلامی درباره حادثه بندر شهید رجایی اظهار داشت: با توجه به این حادثه، بلافاصله هئیتی متشکل از اعضای کمیسیونهای مربوط، از جمله عمران، امنیت ملی، سیاست خارجی و بهداشت و درمان ماموریت یافتند تا ابعاد حادثه را در بندر شهید رجایی بررسی و گزارشی جامع و شفاف به مجلس و مردم ارائه دهند.
۲۳۳۲۱۷
“`