به گزارش خبرگزاری صحت خبر، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کار خودشان است؟» به واکنش برخی جریان‌ها نسبت به اختلال اخیر در سامانه‌های بانکی پرداخت و از تلاش برای نسبت دادن این مشکلات به گشایش نسبی اینترنت انتقاد کرد.

زیدآبادی نوشت: عده‌ای که اختلال در سیستم چند بانک را به گشایش نسبی اینترنت نسبت می‌دهند و خواستار مسدود شدن دوباره آن هستند، خود را در معرض این اتهام قرار می‌دهند که از چنین حوادثی برای پیشبرد خواسته‌های خود بهره‌برداری می‌کنند.

وی با اشاره به یک قاعده عمومی در تحلیل رویدادها افزود: در هر واقعه ناگوار، معمولاً انگشت اتهام به سمت کسانی نشانه می‌رود که از آن حادثه سود می‌برند یا در پی بهره‌برداری از آن هستند. از همین رو، کسانی که بلافاصله پس از بروز اختلال‌های بانکی، محدودسازی اینترنت را راه‌حل معرفی می‌کنند، ناخواسته چنین شائبه‌ای را تقویت می‌کنند.

این روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به تجربه کشورهای مختلف در مواجهه با حملات سایبری نوشت: تأسیسات و بنگاه‌های بسیاری در کشورهای جهان به طور روزانه هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند و گاه با اختلال‌هایی نیز مواجه می‌شوند، اما واکنش معمول در این کشورها تقویت زیرساخت‌ها و افزایش مقاومت سیستم‌ها در برابر حملات است، نه قطع اینترنت و محروم کردن جامعه از دسترسی به شبکه جهانی.

زیدآبادی با انتقاد از رویکردی که آن را «پاک کردن صورت مسئله» توصیف کرد، اظهار داشت: متأسفانه در ایران هنوز گروهی تصور می‌کنند با حذف یا پنهان کردن یک مشکل، اصل آن نیز از بین می‌رود. به اعتقاد او، همین نگاه در طول سال‌های گذشته موجب انباشت مشکلات متعدد برای جامعه شده است.

وی همچنین برخی جریان‌های سیاسی را متهم کرد که حتی حاضر به دیدن و پذیرش مشکلات نیستند و می‌کوشند با انکار واقعیت‌ها، وجود آن‌ها را نادیده بگیرند. به نوشته زیدآبادی، در چنین فضایی گاهی فشار مشکلات به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که رئیس‌جمهور ناچار می‌شود بخشی از واقعیت‌ها را با افکار عمومی در میان بگذارد، اما همان افراد بلافاصله او را به ارسال «پیام ضعف» به خارج از کشور متهم می‌کنند.

زیدآبادی در بخش دیگری از یادداشت خود به موضوع تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و نوشت: مشکلات اقتصادی، میزان صادرات نفت یا دسترسی به درآمدهای نفتی موضوعاتی نیستند که بتوان آن‌ها را از نگاه سایر کشورها پنهان کرد.

او با یادآوری اظهارات مقام‌های دولت سیزدهم درباره افزایش صادرات نفت، دسترسی به درآمدهای حاصل از آن و بی‌اثر شدن تحریم‌ها، افزود: در آن مقطع، هنگامی که مشکلات معیشتی مردم را به تحریم‌های آمریکا نسبت می‌دادم، بسیاری از شهروندان در واکنش می‌گفتند اگر تحریم‌ها خنثی شده و فروش نفت افزایش یافته است، پس چرا وضعیت زندگی آن‌ها همچنان رو به وخامت است؟

به گفته زیدآبادی، بسیاری از مردم در چنین شرایطی به این نتیجه می‌رسیدند که اگر ادعاهای رسمی درباره فروش نفت و دسترسی به درآمدهای آن درست باشد، پس باید علت مشکلات اقتصادی را در جای دیگری جست‌وجو کرد.

او در پایان با طرح این پرسش که چگونه می‌توان به چنین تناقضی پاسخ داد، تلویحاً از مسئولان خواست به جای انکار مشکلات یا متهم کردن منتقدان، واقعیت‌های موجود را صادقانه با افکار عمومی در میان بگذارند.

31216

اشتراک‌گذاری »