به گزارش صحت خبر، جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در گفتوگویی در پاسخ به سوالی درباره یکی از مفاد یادداشت تفاهم تهران و واشنگتن مبنی بر سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری آمریکا در ایران اظهار داشت: این موضوع با من یا سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح نشده است. ما چیزی در مورد آن نمیدانیم. ما در مورد آن صحبتی نکردیم.
به نوشته صحت خبر با وجود گزارشهایی مبنی بر اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس قرار است هزینه بخش مهمی از توافق «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با تهران را بپردازند، البدیوی تاکید کرد که از هیچ جزئیاتی اطلاع ندارد و افزود: ما واقعاً چیزی در مورد آن نمیدانیم.
او که با نشریه نشنال گفتوگو میکرد در ادامه تلاش کرد سرمایهگذاری در ایران را مشروط به «روابط عادی» کند و گفت: اگر ما با ایران یا هر کشور دیگری رابطه عادی داشته باشیم، پذیرای سرمایهگذاری هستیم.
او این اظهارات را پس از اولین سفر مارکو روبیو، وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه از زمان حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران در ماه فوریه بیان کرد. سفر به امارات، کویت و بحرین به عنوان فرصتی برای اطمینان دادن به متحدان خلیج فارس از حمایت آمریکا و ارائه فرصتی برای مشورت در مورد چارچوب توافق پایدار با ایران در نظر گرفته شده بود.
البدیوی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا توافق اولیه آمریکا و ایران برای شورای همکاری خلیج فارس خوب است، بدون اشاره به تجاوزگری آمریکا و اسرائیل علیه ایران و سایر کشورهای منطقه گفت: آنچه برای شورای همکاری خلیج فارس یک توافق خوب تلقی خواهد شد، منطقهای است که پایدار و امن باشد.
وی افزود: یک توافق شامل این است که [تنگه] هرمز مانند قبل از جنگ باز باشد. یک توافق خوب زمانی است که همه ما، از جمله ایران بتوانیم در مورد آینده خود، درباره گفتوگو، گفتوگویی جدی که در آن تضمین کنیم صلح و ثبات برای فرزندانمان وجود دارد، فکر کنیم.
تا کنون مذاکرات واشنگتن با تهران شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده است، اما دبیرکل این تصور را که واشنگتن خلیج فارس را به حال خود رها کرده است، رد کرد. البدیوی گفت: شاید بهتر باشد که در حاشیه باشیم، درگیر نباشیم اما ما درگیر هستیم. ما آنجا هستیم.
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: روبیو در ۲۵ ژوئن در یک نشست مشترک وزیران در منامه با ما بود و ما تضمینهایی مبنی بر این دریافت کردیم که او گام به گام، شورای همکاری خلیج (فارس) را از تمام گفتگوهایی که در حال انجام است، مطلع خواهد کرد. قطر در این بحث حضور دارد، بنابراین ما به آن دسترسی داریم. [روبیو] تقریباً هر روز یا یک روز در میان با یک وزیر در اینجا و آنجا تماس تلفنی دارد. بنابراین بله، ما درگیر هستیم، میدانیم چه اتفاقی میافتد.
به نوشته نشنال، موشکهای بالستیک، پهپادها و نیروهای منطقهای هنوز بین تهران و واشنگتن مورد بحث قرار نگرفتهاند اما البدیوی به روشنی گفت که اولویت شورای همکاری خلیج فارس همچنان رسیدگی به موضوع گروههای مورد حمایت ایران است.
او درباره برنامه هستهای ایران نیز با اشاره به بندهای تفاهمنامه تهران و واشنگتن در این باره بر نقش آژانس بینالمللی انرژی اتمی تاکید کرد و گفت: آژانس باید در تأمین امنیت سیستم نظارتی نقش داشته باشد. همچنین، باید به میزان اورانیوم نیز رسیدگی شود. آن را کجا قرار میدهید؟ کجا ذخیره میکنید؟
البدیوی در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات هستهای تهران را باور دارد، گفت: میخواهم آنها را باور کنم، بله. دوست دارم آنها را باور کنم.
۴۲/۴۲