نگار علی – این تکنولوژی که در طی سه سال اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته، به طور آزمایشی برای هواپیماهای تک‌راهرو خانواده A۳۲۰ در دسترس قرار گرفته و ایرباس برنامه دارد تا به زودی این فناوری را به هواپیماهای پهن‌پیکر نیز توسعه دهد.

«تاکسی‌بات» با اتصال به چرخ جلویی هواپیما و استفاده از کنترل‌ها و ترمزهای موجود در کابین خلبان، قادر به هدایت دقیق هواپیما در زمین است. برای اتصال و جداسازی این یدک‌کش به هواپیما، یک اپراتور انسانی ضروری است، اما بعد از این مرحله، هدایت به طور کامل به عهده خلبان خواهد بود.

این فناوری جزیی از پروژه کلان اروپایی «هیرون» (HERON) محسوب می‌شود که با بودجه ۴۰ میلیون یورویی و حمایت برنامه SESAR اتحادیه اروپا پیگیری می‌شود. هدف آن کاهش کربن تولید شده در صنعت هواپیمایی از طریق بهینه‌سازی عملیات زمینی و مدیریت ترافیک هوایی است.

تا کنون آزمایش‌های مربوط به «تاکسی‌بات» در فرودگاه‌های شارل دوگل پاریس و بروکسل به انجام رسیده است و شرکت ایزی‌جت نیز برنامه دارد تا سال جاری در فرودگاه آمستردام این تکنولوژی را به طور عملیاتی آزمایش کند. فرودگاه آمستردام به خاطر فاصله زیاد بین باندها و ترمینال‌ها، گزینه‌ای مناسب برای استفاده از این سیستم به شمار می‌آید.

پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهد که کاربرد وسیع «تاکسی‌بات» می‌تواند مصرف سوخت در حرکات زمینی هواپیما را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در مسیرهای طولانی‌تر، این عدد به ۸۵ درصد برسد.

در کنار این پروژه، چندین شرکت از جمله اسرائیل ایرواسپیس اینداستریز (IAI) و TLD فرانسه در توسعه این فناوری همکاری دارند و ایرباس امیدوار است با ادامه موفقیت‌های این فناوری، «تاکسی‌بات» به یک استاندارد برای عملیات زمینی هواپیماها در فرودگاه‌ها تبدیل شود.

کارشناسان بر این باورند که فناوری‌هایی مانند «تاکسی‌بات» گامی حیاتی در راستای کاهش آلودگی‌های صنعت هوانوردی و کمک به تحقق اهداف زیست‌محیطی است که اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

منبع: flightglobal

۲۲۷۲۲۷

اشتراک‌گذاری »