طبق گزارش صحت خبر، عاطفه زغیبی، دختر ۱۷ ساله‌ای که اهل شوشتر بود، در بامداد دهم بهمن‌ماه به طرز وحشتناکی توسط پدر و برادرش با شلیک ۱۶ گلوله و در مقابل نوزادش به قتل رسید. این حادثه تلخی که بار دیگر به ابعاد عمیق و دردناک سنت‌های عشیره‌ای اشاره می‌کند، نشان‌دهنده مشکلات اجتماعی موجود است. عاطفه زغیبی، ساکن بخش شعیبیه شهرستان شوشتر، در این صبح غم‌انگیز به دست نزدیکانش زندگی‌اش را از دست داد.

رکنا گزارش می‌دهد که به نقل از منابع خانواده، عاطفه در حین وقوع این حمله، فرزندش را در آغوش داشته است. وی دو سال پیش به همراه مرد جوانی که قصد ازدواج با او را داشته، فرار کرده بود. یک سال پیش، همسر عاطفه مبلغ شش میلیارد ریال به خانواده‌اش پرداخت کرد تا مشکلات بین طرفین حل شود و ضمن اینکه ازدواجشان به رسمیت شناخته شود، دلیلی بر آرامش خویشاوندی باشد.

در میان جوامع عشایری، رسم «فصل» وجود دارد که در آن خسارات طرفین به واسطه پرداخت وجه نقد تسویه می‌شود تا به اختلافات پایان داده شود. با این وجود، به گفته منابع، پدر عاطفه با وجود دریافت مبلغ، تهدید کرده بود که دخترش را به قتل می‌رساند.

در نهایت، صبح دهم بهمن‌ماه، پدر و برادر عاطفه به شکل مأموران نظامی به منزل او رفتند. همسر عاطفه که فکر می‌کرد مأموران برای دستگیری‌اش آمده‌اند، فرار کرد و به طرز فجیعی، عاطفه با شلیک‌های متعدد جان خود را از دست داد.

لازم به ذکر است که با توجه به وقوع قتل‌های ناموسی در استان خوزستان در سال‌های اخیر، اغلب این نوع قتل‌ها یا هیچ‌گونه شکایت خصوصی به ثبت نرسیده یا در صورت شکایت، توسط خانواده اولیای دم به صلح و رضایت ختم شده است.

اشتراک‌گذاری »