طبق گزارش صحت خبر، ایرج حیدریان اعلام کرد: پیش از انقلاب اسلامی، تنها سد وشمگیر در استان وجود داشت، اما هم اکنون با بهرهبرداری از ۱۴ سد مخزنی، وضعیت به نحو چشمگیری بهبود یافته است. بهعلاوه، در خصوص شبکههای آبیاری و زهکشی، از ۲۱ هزار هکتار در زمان قبل از انقلاب، به ۴۲ هزار هکتار در شبکه اصلی و از ۴ هزار هکتار در شبکههای فرعی به ۱۴ هزار هکتار افزایش یافتهایم.
به نقل از تسنیم، مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان در مورد منابع محدود دولتی در پروژههای بزرگ آبرسانی، بیان کرد: اگر بخواهیم با استفاده از اعتبارات دولتی سدی را آغاز کنیم، با توجه به اعتبارات اندک ممکن است تا ۲۵ سال برای ساخت یک سد زمان نیاز باشد. از این رو باید به دنبال شیوههای تأمین مالی دیگر باشیم. به همین منظور، برای سد نرماب که اولین فاینانس ماده ۵۶ در شرایط تحریم را دارد، برنامهریزی کردهایم تا ۱۵ درصد منابع از دولت و ۸۵ درصد توسط قرارگاه خاتمالانبیا تأمین شود. در حال حاضر، سازه سد با هزینهای بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به پایان رسیده و دولت باید زمینهای مردم در مخزن سد را خریداری کند تا عملیات آبگیری بزرگترین سد استان آغاز شود.
او همچنین اشاره کرد که از بانک توسعه اسلامی مبلغ ۹۲.۲ میلیون یورو برای اجرای شبکه آبیاری و زهکشی در زیر سد قرهسو زرین گل دریافت کردهایم و به منظور بهرهبرداری از این منابع در سد شصت کلاته نیز برنامهریزیهایی انجام شده است.
حیدریان درباره ضرورت ایجاد پروژههای سدسازی در استان یادآور شد: سد قره چای (بهارستان) در ابتدا ردیف اعتباری نداشت اما با اینکه کار دشواری بود، توانستیم ماده ۲۳ و ردیف اجرایی آن را از سازمان برنامه و بودجه اخذ کنیم و سپس به سمت استملاک اراضی مراجعه خواهیم کرد.
وی تاکید کرد که براساس طرح جامع گلستان، این استان تا افق ۱۴۲۵ به ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب شرب نیاز دارد. از این مقدار، حدود ۷۴ میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی، ۷۱ میلیون مترمکعب از آبهای سطحی و بخشی هم از منابع آب نامتعارف تأمین خواهد شد. پیشرفت به سمت استفاده از آبهای نامتعارف تجربهای جدید برای استان بهشمار میرود که با وجود برخی چالشها به موفقیتهایی دست یافته است. مدل مالی تأسیس شده با تأیید وزارت نیرو، اکنون برای ۱۵ هزار مترمکعب شیرینسازی، تأیید نهایی را دریافت کرده و صدور مجوز آن در مراحل پایانی قرار دارد.
او ادامه داد: ناچار هستیم از آبهای نامتعارف برای حل چالشهای تامین آب شرب استفاده کنیم. در بیست سال اخیر، تراز آب دریای خزر به میزان ۱۳۲ سانتیمتر کاهش یافته و طبق پیشبینیهای خوشبینانه، انتظار میرود این روند در چند سال آینده متوقف شود یا کاهش شدت کمتری داشته باشد.
مدیرعامل آب منطقهای گلستان همچنین به نگرانیها درباره شیرینسازی آب خزر پرداخت و گفت: با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر، برای ایجاد تأسیسات آب شیرین کن، فاصله ۱۰.۵ کیلومتری از ساحل را رعایت کرده و در عمق ۷ متری عملیات ساخت را آغاز میکنیم. این تصمیم بر اساس این نکته اتخاذ شده است که اگر در ۲۰ سال آینده همچنان کاهش تراز آب ادامه یابد، هیچ مشکلی برای تأسیسات و آبگیری شیرینسازی بوجود نخواهد آمد.
همچنین او اشاره کرد که لایروبی رودخانههای استان ضروری است و در این راستا، تحت همکاری با قرارگاه شهید لولایی، ۱۶۰ کیلومتر از رودخانهها طبق اولویتهای مشخص شده لایروبی شده است. از مردادماه امسال تا به حال، ظرفیت آبرسانی به شهرهایی نظیر گرگان، گنبد، آزادشهر رامیان، بندر ترکمن و گمیشان با ۱۷۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.
حیدریان افزود: یکی از اهداف مهم در استان، احداث مخازن آب شرب است، و هماکنون ۳۰ هزار مترمکعب ظرفیت مخزن ایجاد شده است که امیدواریم به زودی با حضور وزیر نیرو افتتاح شود.
او در پایان به امنیت آققلا در برابر خطر سیل اشاره کرد و بیان داشت: در سیلاب سال ۱۳۹۸، حدود ۸۲۵ میلیمتر آب به آق قلا وارد شد که معادل ۴۰ درصد آن مربوط به رودخانههای خرمارود، نرماب و چهل چای بود. با احداث سد نرماب و جمعآوری آب این سه رودخانه در پشت سد، بخش عمدهای از این مشکل حل خواهد شد.
در ادامه، او روند پروژه زهکشی ۷۸ هزار هکتار از اراضی استان را بیان کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای این پروژه به ۷۳۰ میلیارد تومان میرسد، که بخشی از آن در فاز اول هزینه شده و ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر برای فاز دوم اعتبار لازم خواهد بود. ضمن اینکه
در حال حاضر ۹۵ دستگاه مختلف ماشین آلات در این ناحیه فعال هستند.
مدیرعامل آب منطقهای گلستان اعلام کرد: عملیات بهرهبرداری فاز یک سد آقدکش در سال آینده انجام خواهد شد و پروژههای تکمیلی این سد با اعتباری بالغ بر ۱۸۸ میلیارد تومان آغاز شده و با این اقدامها، شهرستان آق قلا در برابر خطرات سیلاب بهتر ایمنسازی میشود.
وی ادامه داد: در دهه فجر جاری، ۲۱ پروژه که قابلیت بهرهبرداری دارند و همچنین ۴ پروژه که برای کلنگزنی آماده میشود، در حوزه آبرسانی در استان به ارزش کلی یکهزار و ۳۷۱ میلیارد تومان اجرایی خواهند شد؛ این پروژهها شامل بهرهبرداری از ۳۰ هزار مترمکعب ذخیرهسازی آب در گرگان، ۱۳.۵ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۴ حلقه تأمین آب شرب با ۱۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی و موارد دیگر میباشند.
حیدریان با اشاره به برآورد اعتباری ۱،۱۸۸ میلیارد تومان برای ۴ پروژهای که در دهه فجر عملیاتی میشوند، افزود: آغاز پروژه زهکشی سیلابی در بند ولی و آر ۶، شروع عملیات اجرایی سد انحرافی و کنترل آب در سازه بنکوه با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع بانک توسعه اسلامی، آغاز فعالیتهای تکمیلی سد آقدکش با ۱۸۸ میلیارد تومان و احداث بزرگترین مرکز پرورش ماهی خاویاری در علی آباد نیز جزو این پروژهها به شمار میآیند.
۲۳۳۲۱۷