بر اساس گزارش صحت خبر، ناپدید شدن ناگهانی مجسمهها در تهران تاریخچهای طولانی دارد و با مرور تاریخ این موضوع مشخص میشود که تعداد قابل توجهی از مجسمهها، به ویژه در نزدیکی تئاتر شهر، ناپدید شده یا قسمتی از آنها به سرقت رفته است.
نمونهای از این موارد، مجسمه «فرهاد قفلزن» ساخته پرویز تناولی است که بارها شاهد سرقت تکههایی از آن بودهایم و حتی در آخرین مورد، کل قفل این مجسمه به سرقت رفته بود.
به نقل از ایسنا، مجسمه «شهریار» اثر علی قهاری که پیش از این در مقابل تئاتر شهر در پارک دانشجو قرار داشت، در بهار سال ۱۳۸۹ در پی سرقتهای سریالی مجسمهها ناپدید شد. این مجسمه از جنس برنز بود و به دلیل ارزش هنریاش مورد توجه قرار گرفت.
مجسمه دیگری که در اطراف مجموعه تئاتر شهر قرار داشت، «مرد نیلبکزن» بود که به طور ناگهانی از محل خود برچیده شد. این اثر مربوط به بهمن محصص بود و سالها پیش از محل نصبش خارج شده بود. در طول سالهایی که این مجسمه در محوطه تئاتر شهر بود، به علت بیتوجهی، بارها دچار آسیبدیدگی شد.
مجسمهای که به تازگی گم شده، مجسمه آبنمای پارک دانشجو است که تصاویری از کودکانی در حال بازی را به نمایش میگذارد. این اثر سنگی از هنرمند ایتالیایی مربوط به اولین سمپوزیوم مجسمهسازی تهران است.
موضوع ناپدید شدن مجسمههای حوض پارک دانشجو چیست؟
خبرنگار ایسنا در پی این ناپدید شدن، با سازمان زیباسازی شهر تهران تماس گرفت تا دلایل این اتفاق را بررسی کند. در گفتوگویی که با بخش فرهنگی این سازمان داشتیم، اعلام شد که این مجسمه به دستور شهرداری منطقه جابهجا شده و دلیل این اقدام مشخص نیست. به نظر میرسد که این مجسمه به تعمیر نیاز داشته و پس از بازسازی، دوباره به محل اصلی خود برگردانده خواهد شد.
با این حال، بیان شده که سازمان زیباسازی شهر تهران در این تصمیم نقشی نداشته و در حال حاضر در تلاش است تا با شهرداری منطقه ۱۱ مکاتبه کند و دلیل این جابهجایی را بفهمد، ولی تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده است.
خبرنگار ایسنا همچنین با شهرداری منطقه ۱۱ تماس گرفت و آنها نیز از این وضعیت بیخبر بودند و احتمال دادند که ممکن است این موضوع در حوزه فعالیت مسئول زیباسازی منطقه ۱۱ باشد. در تماسی که با واحد زیباسازی منطقه ۱۱ داشتیم، آنها هم بیاطلاع بودند و گفتند باید جزئیات این ماجرا را از بخش فضای سبز منطقه ۱۱ پیگیری کنیم.

بخش فضای سبز منطقه ۱۱ هم همان توضیحات را ارائه داد و گفت که مسئولیت این ماجرا بر عهده شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۱ است و ما در نهایت از طریق تماس با این مسئولین نیز به نتیجهای قانعکننده نرسیدیم.
در حال حاضر، دلیل این اتفاق و چرایی آن به طور دقیق مشخص نیست و تا زمان انتشار این گزارش، هیچ فرد یا نهاد خاصی مسئولیت این موضوع را قبول نکرده است. اکنون باید دید که آیا شهرداری یا سازمان زیباسازی تهران به این موضوع پاسخ خواهند داد یا سرنوشت این مجسمه هم به سرنوشتی مشابه با دیگر مجسمههای تهران دچار خواهد شد، جایی که ناگهان ناپدید شده و هیچکس مسئولیت آن را نپذیرفته و در نهایت سرنوشتی نامعلوم خواهد داشت.