طبق گزارش صحت خبر به نقل از مهر، علی صالحی، دادستان تهران بیان کرد: با توجه به اطلاعات دریافتی درباره تخلفات شهردار و دو مدیر دیگر در شهرداری یکی از شهرستانهای تهران، پروندهای در دادسرای تهران تشکیل شده است. پس از پایان تحقیقات قضائی، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست متهمین به اتهام تبانی در معاملات دولتی و تخصیص نفع مازاد از شهرداری به نفع دیگران صادر گردید.
وی ادامه داد: فعالیتهای غیرقانونی متهمان در این پرونده منجر به هدر رفت حقوق بیتالمال به مقدار ۱۵۴ میلیارد ریال گردید. این تخلفات شامل واگذاری غیر مجاز زمینها و پروژههای شهری به افراد و شرکتهای خاص، بدون رعایت اصول قانونی، ایجاد ساختارهای صوری به بهانه جذب سرمایهگذاری برای شهرداری، تبانی در معاملات دولتی جهت تأمین منافع اشخاص خاص، ارائه گزارشهای نادرست درباره پیشرفت پروژهها برای دریافت زودهنگام بودجه، و عدم دریافت حقوق قانونی شهرداری از پیمانکاران و تحمیل خسارت به منابع عمومی بود.
دادستان تهران تأکید کرد: متهمان این پرونده با راهاندازی واحد سرمایهگذاری در شهرداری به منظور تأمین درآمد، اقدام به شناسایی اراضی با ارزش شهری کرده و بدون رعایت قوانین و با نقض اصول حاکم بر معاملات دولتی، اراضی و پروژههای شهری را به شرکتها و اشخاص نزدیک به خود واگذار کردهاند.
وی افزود: این افراد تخلفات متعددی انجام داده و حتی چندین پروژه را به فرد واحدی واگذار نموده و با ارائه گزارشهای غیرواقعی از پیشرفت پروژهها و عدم دریافت حق و حقوق شهرداری از پیمانکاران، خسارتهای قابل توجهی به بیتالمال وارد کردهاند.
دادستان تهران یادآور شد: این پرونده نشاندهنده نیاز به نظارت بیشتر بر فرآیندهای واگذاری پروژههای شهری و رعایت الزامات قانونی در معاملات دولتی است و بر اهمیت اجرای تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین تخلفاتی در نهادهای شهرداری تأکید کرد.
صالحی خاطرنشان کرد: طبق سیاستهای کلی قوه قضائیه، حفظ حقوق عمومی و مقابله قاطع با فساد اداری و مالی در دستگاههای دولتی، از اهداف کلیدی دادگستری به شمار میرود و انتظار میرود که رسیدگی دقیق به این گونه پروندهها منجر به عملیاتی شدن مجازاتهای بازدارنده و اصلاح فرآیندها در شهرداریها شود.
۲۳۳۲۳۳