طبق گزارش ایسنا، حامد یزدی‌مهر نسبت به تغییرات جوی در استان تهران هشدار داد و اعلام کرد: از صبح روز جمعه ۳ اسفند ۱۴۰۳، یک سامانه بارشی فعال خواهد شد که تا صبح دوشنبه ۶ اسفند به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این سیستم جوی باعث بارش باران و برف، وزش باد شدید موقتی، ایجاد مه و کولاک برف در نواحی شمالی، غربی و مرکزی استان تهران به خصوص در مناطق میگون، شمیرانات، آبعلی، لواسان، دماوند، فیروزکوه، پردیس، شرق تهران و خود شهر تهران خواهد شد.

وی ادامه داد: این بارش‌ها ممکن است به ایجاد سطح لغزنده معابر و جاده‌ها منجر شود و حمل و نقل به ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها را مختل کند. همچنین این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد مه و کاهش دید، کولاک برف، انباشت برف در نواحی شمالی و افزایش سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه و بارش تگرگ در مناطق مستعد، خطر ریزش سنگ و زمین‌لغزش در نواحی کوهستانی، وزش باد شدید و خطرناک به ویژه در بخش‌های غربی و جنوبی، آسیب به سازه‌های موقت و تبلیغاتی، و شکستن درختان قدیمی شود. همچنین انتظار می‌رود که پروازها در برخی ساعات دچار اختلال یا تأخیر شود و رگبار باران و برف در مناطق جنوبی و شرقی استان ممکن است با رعد و برق همراه باشد.

یزدی‌مهر با تأکید بر رعایت نکات ایمنی، گفت: توصیه می‌شود که شهروندان در سفرهای ضروری احتیاط کنند و زنجیر چرخ و وسایل زمستانی را حتماً به همراه داشته باشند، به ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها. همچنین از تردد یا اقامت در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و از پرواز گلایدر، هواپیماهای آموزشی و بالگردها پرهیز نمایند. کوهنوردی و صعود در این شرایط به دلیل خطر ریزش بهمن و سرمازدگی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: از صبح دوشنبه ۶ اسفند، یک توده هوای سرد وارد استان تهران می‌شود که تا چهارشنبه ۸ اسفند ادامه خواهد داشت. این توده هوایی باعث کاهش دمای معناداری می‌شود؛ به طوری که در نواحی شمالی، دامنه‌ها و ارتفاعات، دما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس و در بخش‌های جنوبی و مرکزی، دما بین ۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس کاهش خواهد یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره پیامدهای این هوای سرد هشدار داد و گفت: کاهش دما می‌تواند منجر به تنش دمایی و یخ‌زدگی سطح زمین در سرتاسر استان، وزش سوز باد در مناطق کوهستانی به ویژه در ارتفاعات بالادست، خطر یخ‌زدگی تأسیسات و لوله‌های آبرسانی، احتمال یخ‌زدگی رادیاتور خودروها، آسیب به محصولات و امکانات بخش کشاورزی و دامداری و افزایش قابل توجه در مصرف حامل‌های انرژی شود.

یزدی‌مهر در پایان با اشاره به توصیه‌های لازم برای مواجهه با این شرایط، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود که سیستم‌های گرمایشی خود را بررسی و فعال کنند، از طبیعت‌گردی و کوهنوردی خودداری نمایند، و از ضدیخ برای رادیاتور خودروها و تأسیسات آبی استفاده کنند، لوله‌های آبرسانی در فضای آزاد را پوشش دهند، دمای گلخانه‌ها، سالن‌های پرورش قارچ، دام و طیور را تنظیم نمایند و در مصرف حامل‌های انرژی به ویژه گاز و برق هوشمندانه عمل کنند.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، وی همچنین از آماده‌باش کامل نهادهای امدادی و راهداری جهت مقابله با وضعیت پیش‌رو خبر داد و از همکاری شهروندان با نهادهای مربوطه برای جلوگیری از خسارات جانی و مالی درخواست کرد.

233233

اشتراک‌گذاری »