بر اساس گزارشی از صحت خبر؛ احمد قیومی اعلام کرد که در نخستین مرحله از فرآیند برقیسازی ناوگان اتوبوسهای تهران، خط جمهوری- بهارستان به طور کامل به سیستم برقی تغییر یافته است. او خاطرنشان کرد که اتوبوسهایی که در حال حاضر در این خط فعالیت میکنند، قابلیت پیمایش تا ۲۵۵ کیلومتر را دارند.
اخبار ایسنا به نقل از وی اعلام میکند: طول خط جمهوری- بهارستان حدود ۴.۵ کیلومتر بوده و شامل ۲۴ ایستگاه است که از این تعداد، ۱۰ ایستگاه مربوط به رفت و ۱۴ ایستگاه مربوط به برگشت میباشد. این خط به عنوان یکی از شلوغترین مسیرهای اتوبوسرانی، از نظر تعداد مسافر شناخته میشود. همچنین، در نظر است که به منظور برقیسازی اتوبوسها، مناطق مرکزی و نقاطی با آلودگی و ترافیک بالا بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
قیومی، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اضافه کرد که تمامی ناوگان خط جمهوری- بهارستان به برقی تغییر یافته و شرکت خودرو سرویس تمامی اتوبوسهای دیزلی را از این خط خارج کرده و فقط اتوبوسهای برقی را به منظور خدماترسانی به کار گرفته است.
وی توضیح داد که در حال حاضر ۱۸۹ دستگاه اتوبوس در این خط فعال هستند و انتظار میرود به تدریج تعداد آنها افزایش یابد. همچنین در ۱۵ خط دیگر تهران نیز برنامههایی برای بهرهگیری از این اتوبوسهای برقی پیشبینی شده تا به بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوای تهران کمک کنند.
قیومی همچنین اضافه کرد که اتوبوسهای برقی دارای ویژگیهای بسیار مثبتی هستند. همچنین، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای سفرهای درونشهری در این اتوبوسها فراهم شده است. این اتوبوسها به گونهای طراحی شدهاند که سوار و پیاده شدن برای معلولان و مادرانی که با کالسکه سفر میکنند، آسانتر شود.
به گفته سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، یکی از تسهیلات ارائه شده به مسافران این است که سطح زمین داخل اتوبوسها به صورت صاف و یکنواخت است. وی افزود: مشکلات موجود در سیستم قبلی اتوبوسها به طور تقریباً کامل در این اتوبوسها رفع شده است تا مسافران از بهترین خدمات و امکانات عمومی برخوردار شوند.
وی تاکید کرد که سیستم تهویه مطبوع در این اتوبوسها به طور قابل توجهی بهبود یافته و آزمایشها نیز انجام شده است. در داخل این اتوبوسها، مانیتورهایی نیز وجود دارد که به مسافران خدمات متنوعی ارائه میدهد تا آنها در طول سفر از مبدأ تا مقصد اطلاعات و پیامهای مختلفی را دریافت کنند.
قیومی در ادامه، اشاره کرد که تردد موتورسیکلتها در خطوط ویژه تهران چالشی است که هم اکنون به وجود آمده و پلیس راهور در تلاش است تا این مشکل را کنترل کند؛ اما کماکان این مسئله وجود دارد.
او همچنین بیان کرد که این اتوبوسها به سیستمهای هشدار دهنده مجهز شدهاند و در هر روز حدود ۵۰ هزار نفر از این خط استفاده میکنند که این خط یکی از خطوط استراتژیک و کلیدی در شبکه اتوبوسرانی تهران به شمار میرود.
در یک گفتوگوی رادیویی، قیومی اظهار کرد که به طور کلی، اتوبوسرانی تهران روزانه حدود یک میلیون مسافر را جابجا میکند و از این تعداد، یک بیستم مربوط به خط جمهوری- بهارستان است.
۲۳۳۲۱۷