“`html
امیرمسعود عابدین: تویوتا هنوز هم یکی از اندک خودروسازانی است که به تولید پیشرانههای پیل سوختی هیدروژنی پایبند مانده است. علاوه بر عرضه سدان هیدروژنی میرای در ایالت کالیفرنیا، این شرکت در حال پیشبرد یک سیستم FCEV جدید است که باید ۲۰ درصد بیشتر از مدلهای قبلی کارایی داشته باشد و بر روی نسل جدید کرولا نصب میشود. علاوه بر این، کرولا با انواع پیشرانههای احتراق داخلی، هیبریدی و برقی نیز قابل دسترسی خواهد بود. در نمایشگاه سال جاری SEMA در لاس وگاس، تویوتا با کانسپت تاکوما H۲-Overlander، که یک پیکاپ آفرودی پا به عرصه گذاشته، دوباره علاقه خود به فناوری هیدروژنی را نشان داده است.
این پیکاپ H۲ اُوِرلندر توسط تیم تویوتا ریسینگ دِوِلوپمنت (Toyota Racing Development – TRD) طراحی و تولید شده است؛ همان تیمی که بر روی موتورهای V-۸ ناسکار فعالیت میکند. این تیم پلتفرم TNGA-F تاکوما را با پیشرانهی میرای ترکیب کرده است. پیل سوختی نسل جدید بهطور مستقیم از آن سدان اقتباس شده و به همراه سه مخزن هیدروژن با ظرفیت کلی ۶ کیلوگرم در درون ریلهای شاسی پیکاپ نصب گردیده است.
مشخصات فنی و نوآوریها
این پیکاپ همچنین با یک بسته باتری لیتیوم یونی ۲۴٫۹ کیلووات ساعتی تجهیز شده است. چرخها با کمک یک موتور جلو که ۳۰۱ اسب بخار قدرت دارد و یک موتور عقب با قدرت ۲۵۲ اسب بخار به حرکت درمیآیند. خروجی کلی ۵۴۷ اسب بخار با استفاده از دیفرانسیل لغزش محدود جلو و دیفرانسیل قفلشونده الکترونیکی در عقب منتقل میشود. سیستم خنککننده مخصوص برای سامانههای هیدروژنی و برقی شامل قطعاتی از مدلهای تاکوما TRD پرو و لکسوس RZ است.
تویوتا شاسی و سیستم تعلیق H۲ اُوِرلندر را تقویت کرده و یک کیت TRD (TRD billet long-travel kit) بر روی آن قرار داده است که شامل کمکفنرهای فاکس ۲.۵ پرفورمنس اِلیت سریز (Fox ۲.۵ Performance Elite Series shocks) میباشد. ترمزهای جلو نیز از توندرا به امانت گرفته شدهاند و رینگهای ۱۷ اینچی مِتود رِیس (Method Race) به همراه تایرهای آفرودی ۳۵ اینچی جنرال گربِر (General Grabber) نصب شدهاند.
قابلیتهای منحصر به فرد اُوِرلندر

H۲ اُوِرلندر همچنین به یک سیستم بازیابی آب اگزوز هوشمند مجهز است که به گفته تویوتا، در حال ثبت اختراع است و از این واقعیت استفاده میکند که تنها محصول جانبی یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی، آب میباشد. این سیستم، آب تولید شده ناشی از واکنش هیدروژن و اکسیژن را جمعآوری کرده و فیلتر میکند و میتواند در فعالیتهای کمپینگ مانند شستشو و دوش گرفتن مورد استفاده قرار گیرد. (البته تویوتا نوشیدن این آب را توصیه نمیکند.)
کانسپت تاکوما دارای یک منبع تغذیه ۱۵ کیلوواتی است که امکان تأمین برق برای یک محل کمپینگ را فراهم میکند و به گفته تویوتا، میتواند برای شارژ به طور همزمان دو خودروی برقی از طریق دو پریز NEMA ۱۴-۵ استفاده شود.
بهروزرسانیهای ظاهری و تجهیزات کمپینگ

تویوتا علاوه بر تعویض کامل پیشرانه بنزینی تاکوما، تغییرات ظاهری نیز در این پیکاپ اعمال کرده است که بارزترین آنها، سیستم ذخیرهسازی سفارشی نصب شده در قسمت بار است که با پنلهای فیبر کربن بازیافتی طراحی شده و به سمت بالا باز میشود تا تمامی تجهیزات لازم برای کمپینگ، از قبیل کبابپز و یخچال را در معرض دید قرار دهد. H۲-Overlander همچنین به سپرهای مستحکم با قلابهای بکسل داخلی و یک وینچ در جلو مجهز است. چراغهای کمکی زیادی در اطراف ماشین وجود دارد، مانند یک نوار نوری در سپر جلو و هفت چراغ دایرهای بر روی سقف.
منبع: caranddriver
۵۸۳۲۲
“`