رویا بابایی: مدیر کمپین معلولان اعلام کرد: امروز ساعت ۹ صبح، به همراه عدهای از معلولان به منظور درخواست حقوق قانونی افراد با معلولیت و فشار برای تحقق تعهدات مانیفست انتخاباتی دکتر پزشکیان، در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمعی برگزار خواهیم کرد و همزمان با این اقدام، نامه سرگشادهای خطاب به رئیسجمهور را با امضای افراد دارای معلولیت به او ارائه خواهیم داد.
بهروز مروتی اضافه کرد: محتوای این نامه سرگشاده بر اساس مانیفست انتخاباتی دکتر پزشکیان که به روشنی به مواردی چون عدالت، برابری فرصتها و الزامات قانونی مربوط به حقوق معلولان اشاره دارد، نگاشته شده و در آن سعی کردهایم نکات این مانیفست را به رئیسجمهور یادآوری نماییم.
این فعال حوزه معلولان ادامه داد: درک شرایط نامطلوب اقتصادی کشور کاملاً امکانپذیر است اما این به معنای آن نیست که در وضعیتهای بحرانی، افراد دارای معلولیت به دلیل مظلومیت و نداشتن صدای کافی، نادیده گرفته شوند و حقوق آنها به فراموشی سپرده شود تا زمانی که شرایط به حالت طبیعی برگردد.
مدیر کمپین معلولان ابراز کرد: از دولت انتظار میرود که به ویژه در دوران بحرانی اجتماعی و اقتصادی، توجه بیشتری به اقشار آسیبپذیر از جمله معلولان داشته باشد و نیازهای آنها را در اولویت قرار دهد.
مروتی تأکید کرد: مانیفست رئیسجمهور پیش از انتخابات به خوبی حکایت از آشنایی وی با چالشهای این گروه دارد و او به عدم برقراری عدالت اجتماعی نسبت به معلولان واقف است، بنابراین حال که زمان تبلیغات به پایان رسیده و فرصت برای اثبات ادعاها فرا رسیده، نمیتواند آگاهی خود از وضعیت دشوار افراد دارای معلولیت را نادیده بگیرد.
وی اضافه کرد: بیتوجهی رئیسجمهور به مانیفستی که نتیجه دانش و نگرش خود اوست، نشان میدهد که وی فقط در زمان پیش از انتخابات اقدامات تبلیغاتی انجام داده و افراد دارای معلولیت جز در فعالیتهای سطحی، جایی در اولویتهای او ندارند.
مروتی در ادامه گفت: در نامه سرگشاده خود به دکتر پزشکیان، به وی یادآوری کردهایم که “افراد دارای معلولیت جزء ارزشمندترین بخشهای جامعهاند” و “سهلانگاری در قبال آنها موجب تضییع حقوقشان میگردد”، همچنین او متعهد شده بود که “با نگاهی عادلانه و بدون تبعیض” به نیازهای این قشر توجه کند و با “تقویت و اجرای قوانین حمایت از حقوق معلولان”، موانع پیشرفت آنها را برطرف نماید، از این رو اکنون که در موقعیت قدرت قرار دارد، باید به این وعدهها عمل کند.
مدیر کمپین معلولان همچنین یادآور شد: در این نامه تصریح شده که “آقای رئیسجمهور شما در مانیفست خود تأکید کردهاید که عدالت، اصل اساسی رشد و پیشرفت یک جامعه است” و “بدون توجه به نیازهای تمامی اقشار، توسعه پایدار امکانپذیر نخواهد بود.” با این حال، امروز ما شاهد فاصلهای عمیق بین این وعدهها و واقعیت زندگی افراد دارای معلولیت هستیم و خواستار تحقق این تعهدات هستیم.
وی خاطرنشان کرد: همراستایی مقررات مرتبط با کمکهزینه معیشتی سال آینده با ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، عدم اعتبار آییننامههای نادرست نسبت به حداقل دستمزد مصوب و مغایر با ماده ۲۷، پرداخت به موقع حق پرستاری و جلوگیری از طولانی شدن تأخیرات در پرداخت این حق، فراهم کردن زیرساخت مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای افراد دارای معلولیت و حمایت از نهادهای مدنی و ابتکارات اجتماعی برای بهبود کیفیت زندگی معلولان، برخی از مطالبات این قشر است که رئیسجمهور نیز در مانیفست خود به آنها اشاره کرده بود.
مروتی همچنین بر لزوم تحت پوشش قرار دادن تمامی موارد عقبافتاده کمکهزینههای معیشتی، حق پرستاری و مواد بهداشتی از ابتدای سال آینده تأکید کرد و افزود: اجرای مصوبه کمکهزینه معیشتی و پرداخت تفاوت آن به مددجویان نیز از دیگر مطالبات ما بوده و به وضوح در مانیفست دکتر پزشکیان بیان شده است که متاسفانه تا کنون به آن توجهی نشده است.
مروتی در پایان گفت: ما به وعده شما در خصوص ایجاد “جامعهای بدون تبعیض و فراگیر” اعتماد کردهایم و امیدواریم که به تعهدات خود برای “آیندهای روشنتر، برابرتر و فراگیرتر” پایبند باشید و پاسخ عملی و فوری شما به این مطالبات، میزان صداقت مانیفست شما را مشخص خواهد کرد.