طبق گزارشات صحت خبر، شستوشوی فرشها در اسفند ماه یکی از مهمترین فعالیتها در خانهتکانی نوروزی در دهه ۱۳۴۰ بین مردم تهران به شمار میرفت. در روزنامه اطلاعات تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۴۳ در بخشی از گزارشی پیرامون وضعیت فرششویی در تهران، آمده است:
«بسیاری از معابر تهران محل گستردن قالیها بر روی آسفالت شده تا خودروها بر روی آنها عبور کنند و با این کار، خاک و گرد و غباری که در طول یک سال در بافت و تار و پود فرشها نفوذ کرده، خارج شود.

در چشمه علی واقع در شهر ری، جایی برای قرار دادن سوزن نیست. صدها نفر از اهالی تهران با اتومبیل و کالسکه و حتی با استفاده از حیوانات بارکش، قالیها را به آنجا منتقل کرده و در آب چشمه شستشو میدهند.

در اطراف چاههای عمیق شهرداری و دیگر نقاط شهر نیز کمبودی در فعالیتها دیده نمیشود.

در کنار شیرهای آب فشار قوی، افراد محلی و خانمهای خانهدار قالی و زیلوهای خود را با صابون و پودر رختشویی در این نواحی شستشو میکنند و این روند تا نیمههای شب ادامه پیدا میکند.»
شما میتوانید تصاویری از فعالیتهای فرششویی در تهران و چشمه علی در دهه ۱۳۴۰ را مشاهده کنید.



۴۷۲۳۶