طبق گزارش صحت خبر، علی فرهادی در مصاحبهای که روز شنبه با ایرنا داشت، درباره مشکلات ناشی از تعطیلیهای مکرر مدارس با اشاره به اختیارات وسیع استاندار بهعنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان تصریح کرد: هرچند استاندار دارای قدرت اجرایی است، اما تصمیم به تعطیلی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش تأیید نمیشود.
او در ادامه گفت: آموزش و پرورش حتی در کارگروه ویژه مربوط به آلودگی هوا نیز مخالف تعطیلی مدارس بوده است. اما در نهایت، تصمیمگیری بهصورت جمعی صورت میگیرد و رأی وزارت آموزش و پرورش در این مسائل تنها یکی از آراء محسوب میشود.
فرهادی تأکید کرد: تکرار تعطیلی مدارس و کاهش زمان آموزش حضوری تأثیرات منفی زیادی بر کیفیت یادگیری دانشآموزان گذاشته و مانع دستیابی آنان به نتایج آموزشی مطلوب گردیده است.
در سال ۱۴۰۳، مدارس کشور بارها به دلایل آلودگی هوا، سرما و ناترازی انرژی تعطیل شدند، در حالی که آموزش به صورت مجازی ادامه یافت. کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش بر این باورند که آموزش مجازی میتواند آسیبهای جدی به فرآیند آموزشی و پرورشی دانشآموزان وارد کند.
دانشآموزان قبلاً در دوران شیوع کرونا بهصورت مجازی آموزش را تجربه کردند که نتایج این فرآیند نشاندهنده چالشها و افتهای زیادی در تحصیل آنها بود. به همین دلیل، آموزش و پرورش در بهار ۱۴۰۱ بهسرعت به سمت آموزش حضوری حرکت کرد.
با این حال، در سال گذشته دانشآموزان دوباره مجبور به تجربه آموزش مجازی شدند و این مسأله آنها را با چالشهای متعددی از جمله مشکلات یادگیری و برگزاری امتحانات روبهرو کرده است و همچنین به مسائل پرورشی، تربیتی و ورزشی آنها نیز آسیب رسانده است.
در همین راستا، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره تعطیلی مدارس توضیح داد: اعلام تعطیلیها عموماً بر عهده استانداریهاست و وزارت آموزش و پرورش اطلاعاتی درباره این موضوع بهموقع دریافت نمیکند.
حکیمزاده ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش، بهویژه در معاونت آموزش ابتدایی، نگرانیهای جدی نسبت به تعطیلی آموزش حضوری داریم و این نگرانیها همچنان ادامه دارد. بهاعتقاد ما، تجربیات گذشته نشان داده است که فضای مجازی به عنوان یک مکمل برای یادگیری مفید است، اما به هیچ وجه نمیتواند بهعنوان بستر اصلی برای دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
۴۷۲۳۶