طبق گزارش صحت خبر، ارسال کارت پستال به عنوان یک روش کمهزینه برای برقراری ارتباط شخصی اهمیت ویژهای داشت. در زمانهایی که ارتباطات از طریق تلفن دشوار و حتی غیرممکن بود، ارسال کارت پستال به عنوان یک راه مقرون به صرفه برای اطلاع رسانی از وضعیت خود به دیگران به شمار میرفت. کارت پستال نیازی به پاکت نداشت و تنها با چسباندن یک تمبر امکان ارسال آن وجود داشت. این کارتها در تهران در دهه ۱۳۵۰ توسط ناشرانی همچون کاشانی، پرسپولیس و رمضانی به چاپ میرسید و در مغازههای خرازی، فروشگاههای لوازم التحریر و در مقابل ادارههای پست توسط دستفروشان به فروش میرسیدند. در این کارتها تصاویری از مناظر شهری، جاذبههای مذهبی، اشخاص مشهور فرهنگی، سیاسی و هنرمندان سینما و موسیقی وجود داشت.
نمونهای از پشت کارت پستالی که به منظور تبریک سال نو ارسال شده است. در قسمت پشت کارتها، فضای مشخصی برای الصاق تمبر، نشانی گیرنده و نشانی فرستنده و چند خط برای نوشتن پیام وجود داشت. ناشران کارت پستال معمولاً متعلق به محل یا نام فرد دریافت کننده کارت را در پشت آن درج میکردند.

این تصویر نشاندهنده فروشندگی کارت پستال در مقابل اداره پست میباشد.
استفاده از کارت پستالها به اوج خود در هفتههای پایانی اسفند و ابتدای فروردین، به ویژه برای تبریک سال نو میرسید. از اواخر بهمن، مجموعههای جدید کارت پستال روانه بازار میشد و در مغازهها و پشت ویترینها به این صورت چیده میشدند. سالنامهها و تقویمها در کنار این کارت پستالها و تمبرها به عنوان کالاهای ویژه نوروز شناخته میشدند که امروزه تقریبا نیمی از آنها از دایره تولید و مصرف خارج شدهاند. در اینجا میتوانید نمونههایی از کارت پستالهای حاوی مناظر شهر تهران که در دهه ۱۳۵۰ منتشر شده را مشاهده کنید.












۴۷۲۳۶