علاوه بر شکار و تخریب زیستگاهها، یکی از دلایل اصلی نابودی گونههای جانوری و در نهایت اکوسیستم، وجود گونههای مهاجم (Invasive species) است. هنگامی که یک گونه به زیستگاهی خارج از زادگاه اصلی خود منتقل شود، به عنوان یک گونه بیگانه و مهاجم در نظر گرفته میشود؛ در این گروه میتوان به سگهای ولگرد، گربههای خیابانی و موشهای فاضلاب اشاره کرد.
محمدعلی یکتانیک، کارشناس محیطزیست و مربی حیاتوحش، در این زمینه اظهار میکند: «سگ و گربه، حیواناتی هستند که در طول سالهای متمادی به واسطه مداخلات انسانی -مانند اصلاح نژاد و نگهداری- تغییر ژنتیکی یافته و به حیوانات اهلی تبدیل شدهاند. این موجودات در خانه لطف دارند، اما در طبیعت به عنوان آفت به حساب میآیند. مثال عینی این مسئله، حملات بیرحمانه سگهای ولگرد به انسانهاست که میتواند منجر به بروز بیماری، قطع عضو یا حتی مرگ گردد.»
اهمیت جمعآوری حیوانات ولگرد از خیابان
این کارشناس محیطزیست اشاره میکند: «حیوانات ولگرد و خیابانی، چه از نظر عقیم بودن و چه نبودن، شکارچیانی هستند که به صورت آزادانه در محیط گشت و گذار میکنند و نه تنها به دیگران آسیب میزنند، بلکه خود نیز مورد آسیب قرار میگیرند؛ مانند صحنه های دردناک در فیلمهای آزار حیوانات که در آن سگها به شیوههای وحشتناک کشته میشوند و گربهها نیز تحت آزارهای شدید قرار میگیرند.»
او تصریح میکند: «این حیوانات باید بر اساس پروتکلهای جهانی جمعآوری شوند. این عمل به معنی کشتار سرد و بیرحمانه نیست. در کشورهای مختلف از شیوههایی چون حذف فیزیکی و یوتاناز برای این منظور استفاده میشود که موجب یک مرگ آرام و بدون درد به وسیله تزریق دارو میگردد. بر همین اساس، در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کانادا، فرانسه، سوئیس و آمریکا، جمعیت سگهای ولگرد از طریق جمعآوری، سرپرستی و سپس معدومسازی کنترل شده رصد میشود؛ در حالی که این روند هنوز در کشور ما به طور مناسب انجام نشده است.
۴۷۴۷