جواد مرشدی: در حالی که هنوز کمتر از یک دهه از حادثه تلخ پلاسکو می‌گذرد، دیروز در هرمزگان شاهد انفجاری بزرگ بودیم. این واقعه در اسکله بندر شهید رجایی و در میان انبوهی از کانتینرها اتفاق افتاد. شدت این انفجار به قدری زیاد بود که موج آن در فاصله‌های زیاد باعث تخریب و آسیب به خودروها و ساختمان‌ها شد. متاسفانه این انفجار فاجعه‌بار، جان ۲۵ نفر را گرفت و بیش از ۷۵۰ نفر را مجروح کرد.

به نظر می‌رسد که انفجار از یک کانتینر آغاز شده و آتش به کانتینرهای نزدیک سرایت کرده است، که کار را برای آتش‌نشانان دشوار کرده است.

سخنگوی آتش‌نشانی که به همراه مدیرعامل سازمان از حدود ساعت ۵ بعد از ظهر در محل حادثه حاضر است، در گفتگو با خبرگزاری اعلام کرد: وضعیت بهبود یافته و آتش تقریباً مهار شده و وارد مرحله لکه‌گیری شده‌ایم.

جلال ملکی افزود که عملیات اطفای حریق در حال پایان است، اما لکه‌گیری زمان زیادی خواهد برد، زیرا تعداد زیادی کانتینر وجود دارد که باید جابجا شوند تا آتش‌های پنهان هم شناسایی و خاموش شوند.

معاون اجتماعی آتش‌نشانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است کالاها و مواد قابل اشتعال رو به اتمام باشد، گفت: این موضوع تفاوتی نمی‌کند و از دید امکان امدادرسانی برای مردم مهم این است که آتش خاموش شده و ما در حال لکه‌گیری هستیم. لکه‌گیری به معنای وجود شعله‌های پنهان است و تا زمانی که شعله وجود دارد، به معنای آن است که هنوز مواد قابل اشتعال داریم.

این مقام آتش‌نشانی در ادامه ابراز نگرانی خود از این نوع حریق‌ها و زمان اتمام لکه‌گیری اظهار داشت: زمان دقیق برای اتمام این مراحل نمی‌توان اعلام کرد؛ تجربیات نشان می‌دهد که در این‌گونه حریق‌ها ممکن است هر لحظه تغییراتی ایجاد شود. پیش‌بینی ما این بود که کار امروز صبح تمام شود اما تازه صبح به مرحله لکه‌گیری رسیدیم. این فرآیند زمانبر است و خوشبختانه در کمتر از ۲۴ ساعت توانسته‌ایم آتش را مهار کنیم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه دلیل آتش‌سوزی همچنان نامشخص است، ادامه داد: ما در نقش نیروی کمکی عمل می‌کنیم و مسئولیت علت‌یابی بر عهده دیگران است.

ملکی در ادامه خاطرنشان کرد: تیم اولین آتش‌نشانی که از تهران به محل حادثه اعزام شد، شامل مدیرعامل و چند نفر از همکاران بود و تقریباً ساعت ۵ بعد از ظهر به محل رسیدیم. تیم عملیاتی با ۳۰ نفر تقریباً ساعت ۳ بامداد وارد محل شدند و ما متولی بخش عمده آتش بودیم.

معاون اجتماعی آتش‌نشانی در خصوص خطرات ناشی از اطفای این حریق اظهار داشت: دیشب در یک نقطه مهار آتش بسیار دشوار بود و تا صبح به طول انجامید. وقتی آتش خاموش شد، مشاهده کردیم که داخل کانتینرها ۸۰ سیلندر گاز بزرگ وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کانتینرها تنوعی از کالاها وجود داشت، از ابر و اسفنج گرفته تا لوازم خودرو و حتی یک ماهی بزرگ یخ زده و سیلندر گاز.

ملکی در پایان تصریح کرد: اینکه ادعا می‌شود کانتینرها منفجر می‌شدند و شتابی به زخمی شدن افراد را می‌دادند، من شخصاً در منطقه‌ای که فعالیت می‌کردیم چنین چیزی را ندیدم؛ شاید در نقاط دیگر وجود داشته باشد.

۲۱۲

اشتراک‌گذاری »