جواد مرشدی: در حالی که کمتر از یک دهه از واقعه تلخ پلاسکو می‌گذرد، روز گذشته استان هرمزگان شاهد انفجار سهمگینی بود. این انفجار در اسکله بندر شهید رجایی و در میان تعداد زیادی کانتینر رخ داد. قدرت انفجار باعث شد تا آسیب‌ها و تخریب‌های زیادی در اطرافش به وجود بیاید. متاسفانه این حادثه دلخراش جان ۲۵ نفر را گرفت و بیش از هزار نفر را مجروح کرد.

گزارش‌ها حاکی از این است که انفجار در یکی از کانتینرها رخ داده و آتش به کانتینرهای نزدیک آن سرایت کرده که کار آتش‌نشانان را به شدت دشوار کرده است.

سخنگوی آتش‌نشانی، که همراه با مدیرعامل سازمان از ساعت ۵ بعدازظهر دیروز در محل حادثه مشغول به کار بود، در گفتگو با خبرگزاری اظهار داشت: وضعیت کنونی قابل قبول است و آتش تقریباً کنترل شده و در حال حاضر وارد مرحله لکه‌گیری شده‌ایم.

جلال ملکی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق به زودی به پایان می‌رسد، افزود: قطعا فرایند لکه‌گیری زمان‌بر خواهد بود زیرا تعداد بالایی از کانتینرها باید جابجا شوند تا بتوانیم آتش‌های پنهان را شناسایی و خاموش کنیم.

معاون اجتماعی آتش‌نشانی تهران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تمام شدن مواد اشتعال‌زا که موجب اعلام مهار آتش شده، گفت: مهم‌ترین نکته این است که آتش خاموش شده و ما اکنون در حال لکه‌گیری هستیم. وقتی می‌گوییم لکه‌گیری به این معنی است که هنوز شعله وجود دارد و به این معنا است که هنوز مواد قابل احتراق داریم.

او همچنین از نگرانی خود درباره این نوع حریق‌ها سخن گفت و در رابطه با زمان اتمام لکه‌گیری افزود: نمی‌توان به دقت زمان را اعلام کرد؛ تجربیات نشان داده‌اند که در چنین حریق‌هایی هر لحظه ممکن است شرایط تغییر کند. پیش‌بینی اولیه ما این بود که امروز صبح کار به پایان برسد اما تازه صبح وارد مرحله لکه‌گیری شدیم. لکه‌گیری نیز پروسه‌ای طولانی است و نمی‌توان به‌طور دقیق زمان مشخصی تعیین کرد و فقط خدا را شکر می‌کنیم که در کمتر از ۲۴ ساعت توانسته‌ایم آتش را مهار کنیم.

سخنگوی آتش‌نشانی با اذعان به عدم اطلاع از علت آغاز آتش‌سوزی بیان کرد: ما فقط نیروی کمک‌کننده‌ایم و شناسایی علت بر عهده دستگاه‌های مسؤول خواهد بود.

ملکی ادامه داد: تیم آتش‌نشانی نخستین که به تهران اعزام شد، تیم ارزیابی بود که شامل مدیرعامل، خودم و چند تن از همکاران بودیم و حدود ساعت ۵ بعدازظهر به محل حادثه رسیدیم. تیم عملیاتی نیز متشکل از ۳۰ نفر بود که ساعت ۳ بامداد در محل حاضر شدند و آنها تجهیزات مختصری از جمله کلاه و سایر وسایل حفاظتی همراه داشتند و ما بیشتر بار عملیات را بر عهده داشتیم.

معاون اجتماعی آتش‌نشانی درباره خطرات حین اطفای این حریق تصریح کرد: دیشب در یک نقطه خاص، کنترل آتش بسیار دشوار بود و تا صبح طول کشید. پس از خاموش کردن، متوجه شدیم که یک کانتینر باز شده و حدود ۸۰ سیلندر بزرگ گاز درون آن وجود دارد.

وی افزود: در میان کانتینرها، طیف وسیعی از محصولات دیده می‌شد، از ابر و اسفنج تا لوازم خودرو و ماهی‌های یخ زده و همچنین سیلندرهای گاز.

در پایان، ملکی یادآوری کرد: اینکه برخی می‌گویند کانتینرها منفجر شده و ترکش‌های آن‌ها مردم را زخمی کرده است، ما در محل کار خود چیزی ندیدیم. شاید در بخش‌های دیگر این حادثه چنین مواردی گزارش شده باشد.

۴۷۲۱۲

اشتراک‌گذاری »