بر اساس گزارش صحت خبر، در روز گذشته توفان شدیدی در پایتخت ایران رخ داد که باعث وقوع گرد و غبار در نقاط مختلف تهران شد. در نتیجه، رانندگان با دید محدود مواجه بودند و شهر با ترافیک سنگین در ساعات عصر روبرو گردید.
به نقل از مهر، این توفان موجب جانباختن ۲ نفر و جراحت ۴۱ نفر دیگر شد. براساس اظهارات مسئولان اورژانس تهران، ۲۹ نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده و دیگر مصدومان در محل حادثه درمانهای اولیه را دریافت کردند بدون اینکه نیازی به انتقال به بیمارستان پیدا کنند.
در پی این حادثه، برخی درختان در معابر سقوط کردند و بر روی خودروها افتادند. به عنوان مثال، در خیابان آزادی و در تقاطع رودکی، یک درخت بر روی دو خودرو سقوط کرد که خوشبختانه حادثه جدی ایجاد نکرد. با این حال، سؤالی برای شهروندانی که متحمل خسارت شده بودند مطرح شد؛ اینکه چه نهاد یا سازمانی باید مسئولیت جبران خسارت را بر عهده بگیرد.
برای یافتن پاسخ این سؤال، به یک حقوقدان مراجعه کردیم. سمیع الله کاظمی، وکیل دادگستری، اظهار داشت: منطقه ۱۱ تهران یکی از مناطق قدیمی به شمار میرود که در یک توفان چند سال پیش، تعدادی درخت کهنسال سقوط کردند. پس از آن حادثه، طرحی در شهرداری کل تصویب شد که تمامی مناطق را با پوشش بیمه شهرداری حمایت میکند.
این وکیل توضیح داد: بدین ترتیب، کسانی که در توفان ناشی از سقوط درختان زیان دیدهاند، میتوانند با ارائه گزارش و مدارک، به اداره حقوقی شهرداری در ناحیهای که حادثه در آن رخ داده، مراجعه کرده و غرامت خسارت وارده به خودروی خود را دریافت کنند.
مسئولیت کلیه درختان شهری با شهرداریهاست
ما همچنین به یک کارشناس شهری مراجعه کردیم که در این خصوص اعلام کرد: در صورت بروز چنین حوادثی، شهروندان باید سریعاً پس از وقوع حادثه، عکسبرداری کرده و مدارک را به شهرداری منطقه مربوطه ارائه دهند.
وی ادامه داد: هر ناحیه و محله در تهران بر اساس تقسیمات جغرافیایی، پیمانکارانی برای مدیریت درختان و فضای سبز دارد که موظف به ارزیابی مداوم وضعیت درختان هستند و در صورت مشاهده خطراتی مانند پوسیدگی یا شکستگی باید به شهرداری منطقه اطلاع دهند تا در صورت نیاز، موضوع برای بررسی و تصمیمگیری در کمیسیون ماده ۷ صورت گیرد.
این کارشناس درباره وضعیت حوادث غیرمترقبه گفت: در شرایطی مانند سیل، دولت ملزم به جبران خسارتهای کشاورزان است. در مورد توفان نیز، چون شهرداریها مسئول درختان شهری هستند، الزاماً باید خسارتهای وارده به شهروندان در اثر سقوط درختان، اعم از درخت خشک یا تر، جبران شود.
۴۷۲۳۶