براساس گزارش صحت خبر، مازیار غلامی در مصاحبه‌ای با ایسنا، به تشریح روند شکل‌گیری طوفان روز گذشته و اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با آن پرداخت و گفت: این نوع طوفان‌ها به‌واسطه پدیده همرفت ناشی از افزایش دما ایجاد شده و بر اساس جهت وزش باد و جریانات جوی به حرکت درمی‌آیند.

وی افزود: در عصر و شب، فعالیت‌های همرفتی این سیستم‌ها در اوج خود قرار می‌گیرد که به علت ناپایداری شدید، موجب بارش‌های رگباری، رعدوبرق و طوفان‌های گردوخاکی می‌شود. هرچند که طول عمر این طوفان‌ها معمولاً کم است و برای مدت کمتری از یک ساعت فعال هستند.

مدیر کل هواشناسی استان تهران تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این وضعیت برای امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) و روزهای آینده (تا چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه) به‌ویژه در ساعات عصر و شب با شدت و ضعف ادامه یابد.

غلامی در پاسخ به سوالی در مورد اطلاع‌رسانی به‌موقع هشدار طوفان روز گذشته به نهادهای مربوطه و عموم مردم، اظهار داشت: هشدارهای لازم صادر و از طریق رسانه‌ها مانند صداوسیما، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و دیگر رسانه‌ها یک روز قبل به مردم منتقل شد.

مدیر کل هواشناسی استان تهران ادامه داد: در حدود ساعت ۱۵ از طریق رادیو تهران، درباره این ناپایداری‌ها هشدارهایی ارائه شد. همچنین یک ساعت قبل از شروع طوفان در شهر تهران، از طریق شبکه خبر و زیرنویس آن به مردم اطلاع‌رسانی شد.

به گفته وی، به مقام‌های مسئول، از جمله رئیس سازمان مدیریت بحران تهران و خدمات شهری، نیز اطلاع‌رسانی شده بود تا اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر کل هواشناسی استان تهران همچنین افزود: هشدارهای روزانه به تمام نهادهای مسئول در سطح استان و شهرستان ارسال می‌شود و پیش‌بینی‌ها و هشدارهای صادره از طریق هواشناسی استان تهران به اطلاع عموم می‌رسد.

غلامی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش حادثه‌های طوفانی شدید در تهران می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات اقلیمی باشد، گفت: افزایش دما و فرکانس طوفان‌ها در سطح جهان، به‌ویژه طوفان‌های حاره‌ای در ۵۰ سال اخیر، معمولاً به عنوان نشانه‌ای از تغییر اقلیم تلقی می‌شود. عملاً امکان مقابله با این طوفان‌ها وجود ندارد و با آگاه‌سازی عمومی می‌توان تا حدودی از شدت خسارات کاست.

غلامی افزود: به طور طبیعی، افزایش غیرمعمول دما در روزهای اخیر می‌تواند نتیجه نوسانات اقلیمی در منطقه به‌خاطر تأثیر تغییرات اقلیمی جهانی باشد. ضروری است از تمام ظرفیت‌های موجود نظیر صداوسیما، خبرگزاری‌ها، فضای مجازی، روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به مردم بهره گرفت.

وی در پایان، با اشاره به هشدار زرد اداره کل هواشناسی، از احتمال کاهش کیفیت هوا و افزایش غلظت ذرات معلق از روز یکشنبه تا پایان روز چهارشنبه (۷ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داد و توصیه کرد که شهروندان به‌ویژه افرادی که در گروه‌های حساس قرار دارند، از حضور غیرضروری در فضای باز خودداری نمایند.

۴۷۲۳۶

اشتراک‌گذاری »