به گزارش صحت خبر، نشریه «مدرن دیپلماسی» در گزارشی با بررسی پیامدهای جنگ ایران و اختلال در تنگه هرمز نوشت که این بحران، دولتهای جهان را وادار کرده است راهبردهای امنیت انرژی خود را بازبینی کرده و برای ایجاد ذخایر بزرگتر نفت و گاز برنامهریزی کنند؛ اقدامی که میتواند در سالهای آینده تقاضای جدیدی برای صدها میلیون بشکه نفت ایجاد کند.
به گزارش صحت خبر، به نوشته این نشریه، بسته شدن تقریبی تنگه هرمز برای بیش از سه ماه، حدود یکپنجم عرضه جهانی نفت و گاز طبیعی مایع را مختل کرد و شوک شدیدی به بازارهای انرژی وارد آورد؛ تا جایی که قیمت نفت برنت تا نزدیک ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و اقتصادهای وابسته به واردات انرژی با افزایش هزینهها، بی ثباتی در تامین سوخت و فشارهای تورمی مواجه شدند.
مدرن دیپلماسی افزود که آزادسازی بیسابقه ۴۰۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری توسط ۳۲ عضو آژانس بینالمللی انرژی، نقش مهمی در جلوگیری از بحران عمیقتر و آرامسازی بازارهای جهانی ایفا کرد و بار دیگر اهمیت ذخایر راهبردی انرژی را در زمان بحرانهای ژئوپلیتیکی نشان داد.
این گزارش همچنین به تجربه چین اشاره کرد و نوشت که پکن به دلیل در اختیار داشتن بزرگترین ذخیره راهبردی نفت جهان با بیش از یک میلیارد بشکه، توانست آثار اقتصادی بحران را محدود کند و از خرید نفت با قیمتهای بالا اجتناب ورزد.
در مقابل، کشورهایی که ذخایر محدودی در اختیار داشتند، از جمله برخی اقتصادهای آسیایی، ناچار به اتخاذ تدابیر اضطراری مانند پرداخت یارانه سوخت، محدودیت مصرف انرژی و اجرای برنامههای صرفهجویی شدند.
به نوشته مدرن دیپلماسی، هند و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که اکنون در حال بررسی افزایش ظرفیت ذخایر راهبردی خود هستند، در حالی که استرالیا نیز برنامههایی برای افزایش ذخایر سوخت خود اعلام کرده است.
این نشریه افزود که در اروپا نیز نگرانیها درباره وابستگی به واردات گاز طبیعی مایع افزایش یافته و احتمال ایجاد تاسیسات جدید ذخیرهسازی تحت کنترل دولتها تقویت شده است.
به نوشته مدرن دیپلماسی مهمترین پیامد جنگ ایران، نه جهش موقت قیمت نفت، بلکه تغییر بلندمدت در نحوه مدیریت امنیت انرژی در جهان است؛ تغییری که بر اساس آن، ذخایر راهبردی انرژی بیش از گذشته به بخشی اساسی از برنامهریزی اقتصادی و امنیت ملی کشورها تبدیل خواهد شد
۳۱۰۳۱۰