تیم ملی با مصر مساوی کرد تا شرایطش برای صعود از گروه حسابی عجیب و غریب شود. حالا چشم به سایر دیدارها دوختهایم و منتظریم تا ببینیم مجوز ماندگاری ما در جام جهانی ۲۰۲۶ صادر میشود یا اینکه…
پیرامون این مسابقه با بهتاش فریبا بازیکن و مربی اسبق استقلال که خودش در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین یکی از بازیکنان کشورمان بود، همکلام شدیم:
- تیم ملی واقعاً خوب بازی کرد و انصافاً دچار بدشانسی شد. ما در جدال مقابل بلژیک هم بدشانسی فوتبال را به چشم دیدیم و هم خوش اقبالی آن را. البته در آن دیدار هنگامی که بخت و اقبال به ما روی آورد، میتوانستیم برنده شویم. در بازی با مصر هم همینطور بود و انصافاً بچهها نمایش خوبی ارائه کردند. فارغ از هر اتفاقی که در مورد صعود ایران رخ میدهد، باید بگویم دم همه ملیپوشان و اعضای کادر فنی گرم که چنین نمایش ارزشمندی در جام جهانی داشتند. سه بازی که همگی با امتیاز برایمان همراه شد و هیچ تیمی نتوانست ایران را شکست بدهد.
- وقتی میخواهیم عملکرد ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ را بررسی کنیم، باید منصف باشیم و تمام شرایط را بسنجیم. یادمان باشد ما از دهه اول اسفند به خاطر شرایط جنگی اصلاً چیزی به نام لیگ نداشتیم و ملی پوشان در سختترین شرایط از بابت انتخاب حریف تمرینی و حتی شکل مسافرت قرار گرفته بودند. این تیم در ایام نوروز بخش زیادی از سفر خود جهت برپایی اردوی ترکیه را زمینی انجام داد و سر ماجرای ویزا و انتخاب کمپ نیز دردسرهای فراوانی را به جان خرید.
- با وجود همه این ماجراها، من شک ندارم که ما راهی مرحله بعدی جام جهانی خواهیم شد. حالا از طریق کمک کارلوس کیروش یا آپشنهای دیگر، شرایط برای صعود تیم ملی فراهم میشود. البته قضیه کیروش برای مردم و رسانههای ایرانی جذابتر شده است. او سالیان متمادی در ایران کار کرد و آنقدر پول درآورد که علاوه بر خودش، برای نوه و نتیجههایش هم کنار گذاشته باشد بنابراین امیدوارم معرفت داشته باشد و به صعود تیم ایران کمک کند. من بازی غنا مقابل انگلیس را دیدم و معتقدم این تیم علاوه بر دفاع مطلوب که خصوصیت تاکتیکی کیروش بود، بازی رو به جلو مطلوبی هم دارد. البته کرواسی نیز جزو تیمهای خوب جام است و دو فوروارد خیلی آماده دارد اما امیدواریم در نهایت شرایط برای صعود ایران فراهم شود.
- چند ماه قبل وقتی امیر قلعه نویی بابت انتخاب بازیکنانش و معدل بالای سنی آنها مورد انتقاد بود، با خبر ورزشی مصاحبه کردم و صراحتاً حرفی زدم که الان صحت آن مشخص شده است. بروید آن مصاحبه را ببینید و خودتان قضاوت کنید، من از طریق رسانه شما قاطعانه به مردم گفتم بازی بزرگ، بازیکنان با تجربه و بزرگ هم میخواهد بنابراین به سرمربی تیم ملی بابت انتخاب این نفرات ایراد نگیرید چون باید میزان تجربه تیمش را با استفاده از بازیکنان آبدیده بالا ببرد. در بازی اول بدن بازیکنان ما هنوز از بدنسازی رها نشده بود.
- تعویضهای ایران مقابل مصر واقعاً هوشمندانه بود به ویژه در مورد صالح حردانی که واقعا خوب کار کرد. البته انصافاً شهریار مغانلو هم خیلی خوب بود. پیرامون به بازی گرفته نشدن مهدی قایدی هم باید بگویم هیچکس منکر تواناییهای مهدی نیست ولی یادمان باشد شرایط جدال با مصر به گونهای بود که تک تک نفرات علاوه بر بحث تهاجمی، باید دفاع از داخل زمین حریف و تنه به تنه شدن با نها را نیز در دستور کار خود قرار میدادند و شاید توقع انجام چنین کاری از مهدی مناسب نبود.
- انصافاً همدلی در تیم ملی کاملاً موج میزد. شما دیدید رامین رضاییان بعد از پایان بازی چطور در بغل امیر قلعه نویی قرار گرفته بود. سایر بازیکنان هم همینطور بودند و نشان میداد که سرمربی خود را دوست دارند. این را هم بگویم که رامین رضاییان واقعاً چقدر خوب صحبت کرد. اصلاً انگار حرف دل همه را میزد.
- در بحث پنالتی و انتخاب پنالتی زن باید حواسمان باشد که مهدی طارمی را تخریب نکنیم چون خیلی برای تیم ملی زحمت کشیده و فوتبالیها میدانند که گاهی اوقات پنالتی خراب میشود. مارادونا و میشل پلاتینی هم پنالتی از دست دادهاند، در همین جام نیز لیونل مسی پنالتی خراب کرد. البته اگر من بودم، با توجه به روحیه مطلوب رامین رضاییان و نمایش خوبی که در دیدارهای قبلی داشت، او را مامور زدن پنالتی میکردم اما دوباره تاکید میکنم ما از شرایط تیم ملی دور هستیم و حتماً کادر فنی دلایل ویژه و محکم خود برای انتخاب طارمی جهت زدن ضربه پنالتی داشته است.
بیشتر بخوانید: | مصاحبه انگلیسی طارمی در پایان بازی با مصر: این جام جهانی فاجعه است!