آلکس فرگوسن در کتاب زندگی نامه خود از تجربه اولین بازی روی نیمکت آبردین گفته که امیدوار بود به لطف خدا پیروز شود و بعد بازی فهمید تیم مقابل هم خدا دارد. مثل معروفی در زبان فارسی داریم که خدا میگوید از تو حرکت و از من برکت، خدا خدای همه بندههاست و رافت و مهربانی او، از بنده سلب مسئولیت، تکلیف و تلاش نمیکند.
قلعه نویی گفت خدا با ما سر ناسازگاری دارد. عدالت فوتبال رعایت نشد. آفسایدهای ما ۵ سانتیمتری بود و حرفهای دیگر که آخرش را هم با امتحان الهی در مورد خود تمام کرد. حرفهایی که به شدت به چشم جهانیان آمد و حالا همه از آن صحبت میکنند.
اینکه چرا امیر قلعه نویی با وجود ادعای قبل بازی در تمام نیمه دوم هیچ برنامهای برای گلزنی نداشت و همه چیز را گذاشته بود برای ۶ دقیقه وقتهای تلف شده که بازیکنان به شکل احساسی روی دروازه حریف فشار میآورند و موقعیتهایی که در این زمان کوتاه ایجاد شد، را به حساب کار فنی خودش میگذارد، از آن سوالات بی پاسخ است.
امیر قلعه نویی هیچ برنامه و تلاشی برای گلزنی نداشت و به صرف خوردن یک توب به تیر دروازه -که در تصاویر آهسته مشخص شد بین سعید عزت اللهی و مدافع مصر گیر کرد و هیچ کدام زننده ضربه نبودند- و یک گل آفساید، خدا را متهم به ناسازگاری با خود میکند و با اندازهگیری آفساید شجاع، آدرس فرهنگ عمومی حاکم بر ایرانیها را به دنیا میدهد که ما اینجا تفسیر خود را از قانون داریم. آفساید یک متری آفساید است و اشکالی ندارد که داور سوت بزند، اما آفساید ۵ سانتیمتری را چرا دوربینها دیدند!
و در نهایت اینکه داشتن ایمان و باورهای مذهبی بسیار خوب است اما از انسان سلب مسئولیت و تکلیف نمیکند.
بیشتر بخوانید: دست من بود، پنالتی را به رامین رضاییان میدادم/ کیروش اگر معرفت داشته باشد به صعود ما کمک میکند