طبق گزارش خبرگزاری صحت خبر، ایوان زاخاروف در روز چهارشنبه، در ویدئوکنفرانس مشترک با خبرگزاری اسپوتنیک و ایرنا پیرامون همکاریهای رسانهای ایران و روسیه اظهار داشت: ما در جهانی زندگی میکنیم که رسانههای غربی با تحریف واقعیتها به ابزاری برای فشارهای سیاسی تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: در این فضای چالشی، موضوعاتی مانند اخبار جعلی، جنگ روانی، محدودیتهای فناورانه، تهدیدات امنیت سایبری و حملات سایبری به زیرساختهای رسانهای از جمله معضلات مشترک ما به شمار میآید.
زاخاروف به راهکارهایی مانند ایجاد پلتفرمهای رسانهای مستقل و چندزبانه برای نادیده گرفتن تحریمهای ارتباطی، تقویت همکاریهای امنیت سایبری و تبادل تجربیات فنی، اشاره کرد و افزود: با راهاندازی موسسات مشترک، میتوان به مخاطبان آموزش داد تا اخبار جعلی را بهتر تشخیص دهند.
وی خاطرنشان کرد: از یک طرف، فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی، کلاندادهها و شبکههای اجتماعی انقلابی در فرآیند تولید و توزیع محتوا پدید آوردهاند و از طرف دیگر، جنگ روایتها و گسترش اخبار جعلی، نیاز به همکاریهای رسانهای میان روسیه و ایران را دوچندان کرده است.
مدیر پروژه اداره پخش خارجی اسپوتنیک، طی این نشست پیشنهاداتی برای توسعه همکاریهای رسانهای ایران و روسیه مطرح کرد که از آن جمله میتوان به ایجاد یک پلتفرم رسانهای مشترک، گسترش پایگاه دادهای مناسب برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی به زبانهای فارسی و روسی، تشکیل کنسرسیوم رسانهای ایران و روسیه و راهاندازی واحد مشترک مبارزه با اخبار جعلی اشاره کرد.
درنا محمدیان، کارشناس روابط بینالملل ایرنا، در این ویدئوکنفرانس با تأکید بر اهمیت روابط رسانهای ایران و روسیه عنوان کرد: همکاریهای میان ایرنا و اسپوتنیک نه تنها بر مبنای اهداف حرفهای و منافع دو طرف است، بلکه به منظور مقابله با اخبار نادرستی که ممکن است به منافع دو کشور آسیب برساند، ایجاد شده است. به همین دلیل، همکاریهای دو جانب از منظر رسانهای و دیپلماسی عمومی بسیار حائز اهمیت است.
وی بر ضرورت گسترش این همکاریها در دیگر رسانههای ایران و روسیه تأکید کرد و بیان داشت: ما به همکاریهای دوجانبه میان ایرنا و اسپوتنیک بسنده نکرده و از همکاری سایر رسانههای ایران و روس نیز حمایت خواهیم کرد.
کارشناس روابط بینالملل ایرنا، ایجاد شبکههای رسانهای جایگزین در سطح منطقه، گسترش رسانههای چندزبانه و تبادل تجربیات فنی را از دیگر مزایای بالقوه توسعه روابط بین رسانههای دو کشور ذکر کرد و افزود: سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) فرصت دیگری را برای همکاریهای رسانهای ایران و روسیه در سطح منطقه فراهم کرده است.
محمدیان همچنین بر اهمیت گفتمانسازی و جریانسازی خبری تأکید کرد و گفت: دو کشوری که میخواهند در زمینههای اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی همکاری کنند، باید اطلاعات خود را به افکار عمومی و نخبگان دو طرف منتقل کنند. رسانه روسزبان مستقر در روسیه که دارای مخاطبان زیادی است، میتواند در همکاری با رسانه فارسیزبان ایران که در داخل کشور اقبال فراوانی دارد، در این زمینه فعال و مؤثر باشد.
وی همچنین برگزاری رویدادهای مشترک، تولید محصولات رسانهای مشترک که از قبل کمتر تجربه شدهاند مانند گزارش تصویری مشترک و بولتن خبری مشترک، تبادل تجربیات حرفهای در حوزههای فنی و تحریریه، همکاری در تجارت رسانهای و تقویت تبادل هیئتهای رسانهای را از دیگر زمینهها برای تقویت همکاریهای رسانهای بین خبرگزاریهای ایران و روسیه برشمرد.
۵۷۵۷